fredag den 13. december 2013

Klejner

Klejner er noget jeg husker fra min barndom og aldrig noget jeg har prøvet at lave før, men i år skulle det være!
Jeg husker tydeligt at det mest fantastiske var når min mor havde lavet klejner til jul, men i de sidste mange år, er det som om der er blevet færre og færre som koger klejner. Tror at mange synes at det er et stort arbejde!?
Men klejner er ikke bare klejner - Men denne opskrift her, det er hvad jeg kalder klejner og en smagsoplevelse som vækker barndomsminder...

Det skal du bruge:


150 g smør - stuetempereret
½ vaniljestang
150 g sukker
3 usprøjtede citroner
½ kg hvedemel
2 tsk kardemomme
3 mellemstore æg
3 spsk fløde

1 kg palmin til kogning



Sådan gør du:
Riv citronerne på et rivejern
Mas vaniljekornene ud i en smule sukker
Bland vanilje, sukkeret, revet citronskal, hvedemel, kardemomme, smør og æg sammen til en sammenhængende dej.
Tilsæt til sidst  fløden og ælt godt - jeg kører mit i røremaskine.
Stil dejen på køl  i min. 1/2 time

Rul dejen ud på bordet med lidt ekstra mel i ca. 3 mm. tykkelse
Kan skæres ud i hånden (3 cm. I bred og ca. 6 cm. i længen - ænderne skal være skrå. Skær et snit i midten.)
Eller med en klejnespore
Klejnerne vrides igennem hullet

Herefter skal klejnerne koges. Jeg plejer at stille dem på køl, inden jeg putter dem i den varme palmin.
Min tidligere svigermor har fortalt mig at den optimale temperatur for palmin er ca. 180 g. - hendes tps, hvis ikke man har termometer, er at tage en tændstik og dyppe enden uden svovl i palminen. Når det syder omkring den, har palminen den rigtige temperatur.
Kog klejnerne nogle få styks ad gangen, til de er gyldne. Jeg vender dem undervejs.
Når klejnerne er gyldne tager jeg dem op, og ligger dem straks tilrette på et stykke køkkenrulle.
Min søn Victor på 11 år stod for kogningen og gjorde det til UG!


Velbekomme og god fornøjelse

Opskriften er fra bogen "Blomsterbergs jul"


Ingen kommentarer:

Send en kommentar