torsdag den 26. december 2013

Ris 'a l´mande

Hvad er en god ris 'a l'mande?
For mig er en god ris 'a l'mande afstemt i smagen af vanilje, fløde og mandler og konsistensen skal ikke være for hård, men heller ikke for lind.
Derfor har jeg justeret lidt på målene ifht. den opskrift jeg har liggende fra tidligere tider.
Jeg bruger Pama grødris og retter mig ikke efter bagsiden.

Det skal du bruge 5-6 personer:
2 dl vand
120 g grødris
8 dl sødmælk
1 vanilie stang
3 spsk sukker
40 mandler
5 dl. piskefløde

Sådan gør du:
Skær vaniljestangen op og brug 1 spsk sukker til at rense kornene ud.
Gem sukkeret med vaniljekornene i en lille plastikbøtte til dagen efter.
Kog risene i vandet i ca 3 minutter, hæld derefter mælken over risene og tilsæt vaniljenstangen.
lad små koge under omrøring til risengrøden får den rette konsistens.
Sæt på køl - gerne natten over.
Smut mandlerne og hak dem jævnt.
Pisk fløde.
Tilsæt fløde og mandler.
Hæld sukker og vaniljekornene i.
Nu har du en ris 'a l'mande som gerne skulle smage vidunderligt.

Jeg beregner denne opskrift til ca.6 personer - ikke kæmpe store portioner, da man jo gerne skulle spise det hele op men ihvertfald sådan at der er mere end rigeligt, efter man har smæsket sig i and.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar