fredag den 13. maj 2016

Daim Islagkage

Islagkager er en tradition i vores familie til julefrokosten og det er altid min fætters kone der står for det.
I gamle dage lavede jeg meget daim islagkage, men i en lang periode har jeg ikke gjort det - men det er klart ungernes favorit.

Denne opskrift har jeg fået af min fætters kone og den har helt erstattet min egen opskrift.

Har du lyst til at forsøge kommer opskriften her...

Det skal du bruge:

bund:
150 g mandler
140 g flormelis
1 tsk. bagepulver
4 æggehvider

Is:
60 g sukker
4 æggeblommer
3 dl piskefløde
1 dobbeltdaim
1 tsk vanilje sukker

Sådan gør du:

bund:
hak mandlerne til fint mel. bland flormelis, bagepulver og mandelmel sammen. Pisk hviderne stive og vend "melblandingen" i æggehviderne.
Beklæd en springform med bagepapir i bunden og hæld massen i og bag ved 175 grader i ca. 30 min.
Tag den ud og lad den afkøle

Is:
Pisk sukker og æggeblommer til en lys luftig æggemasse. Pisk fløden til skum i en anden skål.Vend hakket daim og vanilje sukker  i æggemassen - vend derefter flødeskummet i så du får en luftig masse.

Hæld cremen over den afkølede bund og sæt i fryseren. i min. 4 timer

Kagen skal tages ud ca. 30 minutter førend servering

Velbekomme


Ingen kommentarer:

Send en kommentar