søndag den 1. januar 2017

Citrus rimmet kammuslinger

I sommers var jeg på fiskerestaurant i Søndervig hvor jeg fik nogle helt fantastiske kammuslinger som var citrusrimmet. Jeg besluttede mig for at gå hjem selv at forsøge med dette projekt, da det synes meget nemt at kunne servere velsmagende kammuslinger som smelter på tungen uden at skulle stå og stege dem inden der kommer gæster.

Opskriften blev helt fantastisk og jeg serverede dem nytårsaften.
Jeg lavede en fisketallerken med flere forskellige anretninger og serverede derfor kun 1 kammusling pr. mand.

Har du lyst til at forsøge kommer opskriften her...

Det skal du bruge:
4 store kammuslinger
3 spsk, salt
3 spsk. sukker
2,5 citron
1 lime

Dressing:
3 spsk. syrnet fløde (creme fraiche 9 % fra Thiese)
3 tsk citron
Ca. 3 tsk sukker
Salt/peber

Pynt:
Brødcroutoner (jeg plejer at lave dem selv)
Ærteskud eller andet grønt

Sådan gør du:
Blnd lige dele sukker og salt sammen og læg kammuslingerne i  dette i en bøtte. Sørg for at de er tildækket. Lad dem stå i dette i ca 2 timer og 45 minutter i køleskabet. Vend dem gerne undervejs.
Pres citronerne og lime og bland det sammen. Når kammuslingerne har trukket i 2 timer og 45 minutter tages de op af salt/sukkeræagen og ligges i citronsaften. Sørge for at de er tildækket. Lad dem ligge i ca. 30 minutter og hæld derefter den brugte salt/sukker lage over kammuslingerne mens de ligger i citronen og lad dem trække de sidste 30 minutter.

Dressing:
Pisk citron og sukker sammen. Tilsæt den syrnede fløde og pisk det sammen. Smag til med sukker og salt.

Når kammuslingerne har trukket anrettes de på tallerknen. Jeg ligger et god klat dressing i bunden, dernæst kammuslingen som jeg tager op af lagen. Derefter pynter jeg med ærteskud og drysser med et par croutoner.

Serveres portionen enkeltstående vil jeg nok bruge 2-3 kammuslinger pr. person
Velbekomme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar