søndag den 5. januar 2020

Sund tærte med kylling og spinat


Jeg var ved min mor at spise, og til min store fornøjelse havde hun lavet tærte. Første gang jeg har fået det hos min mor, og det smagte vidunderligt… Så jeg var nødt til at liste opskriften ud af hende – har dog korrigeret lidt på ingredienser og krydderier og forsøgt at lave den lidt mere sund her i store januars slankemåned.
Tærtedej
25 g. havregryn
100 g hvid hvede
75 g grahamsmel
1 tsk salt
0.5 dl olivenolie
¾ dl koldt vand

Fyld
200 g spinat – jeg bruger frosset fra fryseren
380 g kyllingefilet
4 æg
1 dl mælk
200 g hytteost
50 g revet gouda ost
1 tsk. salt
200 g gulerødder
Små tomater
1 tsk. Røget paprika
½ tsk. Chili
Salt/peber
Oliven olie til stegning

Min frosne spinat lader jeg tø op – put den evt. i vand og sigt den efterfølgende.
Riv gulerødderne groft og skær kylling ud i meget fine tynde korte strimler. (Jeg gør det oftest når kyllingen er frosset, så er det lettere at lave tynde strimler)
Tænd ovnen på 200 g (varmluft)
Bland alle ingredienserne til dejen sammen i en skål. Ælt godt med fingrene til dejen er fast og smidig. Jeg ruller dejen ud mellem to stykker bagepapir og putter dernæst dejen i tærtefad (28 cm)  eller aflangt– Du kan enten smøre fadet eller blot bage på bagepapir. Prik dernæst bunden og bag i ca. 10 min.
Mens dejen forbager steger jeg kyllingen i lidt olivenolie. Krydr med salt, peber, chili og røget paprika. Dernæst tager jeg kyllingen af panden og steger gulerødder og spinat i et par minutter, ligeledes i lidt olivenolie. Krydr med salt og peber
Bland hytteost, mælk, æg og ost sammen i en skål med lidt salt og peber. Rør rundt. Bland kyllingen og  afdryppet gulerødder og spinat i – jeg dupper vandet fra grøntsagerne i en si.
Hæld dernæst blandingen i formen, ovenpå den forbagte tærtedej og pynt med halve tomater. Bag derefter tærten yderligt i ca. 20 - 30 min.

Velbekomme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar