mandag den 26. maj 2014

Hveder

På fredag er det St. Bededag, en helligdag som vi danskere forbinder med traditionen at spise hveder, aftenen før.
Men hvad er egentlig Store Bededag og hvordan opstod den?
Store Bededag falder altid fredag før 4. søndag efter påske. Og var oprindelig en dag tiltænkt faste,bøn og bod.
Dagen blev indført af Biskop hans Bagger i 1686. Oprindeligt indførte han 3 faste- og Bededage, men det er altså kun den ene man vedligeholder idag.
Præsterne bad for fred og de fromme borgere fastede. Dagen blev varslet aftenen før og når kirkeklokkerne ringede var det et signal til at ingen forretninger måtte holde åbent og at alle skulle faste til gudstjenesten var slut og ingen måtte i mellemtiden arbejde.
Derfor kunne bageren ikke levere frisk bagt brød dagen efter, og man bagte hvedeknopper aftenen før (torsdag), så folk kunne spise dem på selve dagen.

Jeg synes det er en hyggelig traditon at spise hveder og har mange gode minder forbundet med dette.
Jeg bager dog som oftest mine hveder selv.
Denne her opskrift har jeg fået af en gammel venindes mor - den smager forrygende godt og man kan ikke lade være med at forspise sig!

har du lyst til at forsøge kommer opskriften her...

Det skal du bruge:

1 pk. gær
3 dl vand
1 tsk salt
45 g. sukker
60 g. smeltet smør
1 tsk kardemomme.
500 g. hvedemel

Sådan gør du:

Opløs gæren i lunkent vand. tilsæt salt og sukker. Derefter tilsættes den afkølede smør og dernæst kardemomme. ælt melet i og lad hæve ca. 1 time.
Formes til ca. 15 hvedeknopper som sættes på bagepapir i en bradepande og efterhæver ca. 40 - 50 min.
Jeg laver 3 rækker med 5 i hver.




bages i 10 min. ved 225 grader og i 10 min. ved 200 grader.



Velbekomme!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar