lørdag den 14. november 2015

Chili con carne

  • Siden jeg har været på Smukfest i år har chili con carne været en af mine livretter og sammen med en kammerat, har jeg spist chili con carne 1 gang om ugen sensommeren igennem med hjemmedyrket, stærk chili.

Efter inspiration fra et par opskrifter fundet på nettet og gastromand, er jeg kommet frem til min egen perfekte chili con carne.

Vil du også forsøge kommer opskriften her...

Det skal du bruge -6 personer:

Krydderiblanding:
2 tsk. tørret chili
4 tsk. røget paprika
2 tsk. Frisk spidskommen
2 tsk oregano
1 tsk kanel
1 tsk. sort peber
1 tsk salt
2 stjerneanis 
2 tsk smør 


Stegeblanding:
1,5 chili, skåret i skiver
2 laurbær blade
1 dl raps olie

1 kg hakket oksekød, eller skært oksekød 
2 gulerødder, i tern
2 rødløg, hakket
2 hvidløg, hakket
1 rød peberfrugt

1 stor tomat pure
1 ds. hakkede tomater
2 dl whiskey
2 kopper kaffe
1/2 chili 
2 dåser bønner - en dåse blandede bønner og en dåse butterbeans(er man meget til bønner, så brug en dåse kidney bønner oveni - total 3 dåser)

25 g. Mørk chokolade min. 70 %
1-2 tsk brun farin


Svits 1,5 chili skåret i ringe og laurbær blade i rapsolien. lad simre i 10 minutter. Si olien og brug 1/3 del af olien til at stege kødet i.
Tag kødet af varmen, svits derefter løg, hvidløg og 1/2 chili i 1/3 af olie. Tag det af varmen og svits derefter krydderiblandingen  i 1/3 af olie plus 3 tsk smør. Når krydderiblandingen er svitses og man kan dufte krydderierne, tilsætttes kødet i krydderi blandingen. Løgblandingen hældes i og der røres godt rundt. 
Derefter tilsættes tomat pure og gulerødderne.
Når det hele er rørt godt sammen tilsættes whiskey. Whiskeyen skal lige have lov til at blusse alkoholen ud i et par minutter.
Herefter tilsættes kaffen og 1 dåse flåede tomater.
Nu skal det simre under låg gerne i et par timer.
Ca. en halv time før servering tilsættes bønner og hakkede peberfrugter.
Kort før servering smages til med chokolade og brun farin


Jeg serverer det yderligere med nybagt brød og cremefraiche.
Server evt. noget frisk hakket chili til, så gæsterne selv kan dosere smags styrken 

Velbekomme 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar