lørdag den 19. marts 2016

Grove håndværkere #eksperiment specialmel


Mmn… jeg elsker brød og ikke mindst duften af nybagt brød – og så elsker jeg at eksperimentere.
I fredags oppe på arbejdet havde min kollega købt de lækreste grove håndværkere hos lagkagehuset, som jeg bare måtte forsøge at lave. Og efter et besøg hos madselskabet i Silkeborg havde jeg provianteret de lækreste økologiske melsorter og så var det hjem og eksperimentere.
Det er nemt at eksperimentere, man skal bare huske at skrive ned hvis man rammer det perfekte brød.
Hjemme hos mig er det ofte på slum og derfor ikke hver gang at brødet smager helt ens – jeg tager det ikke så tungt.

Har du lyst til sselv at forsøge kommer opskriften her…

Det skal du bruge(12 stk.):
6 dl vand.
1 tsk honning
½ pk. gær
280 g. sigtet goldblume
200 g groft ølands hvede
80 g. manitoba mel
1 stor tsk. Malt mel
Hvedemel

Drys:
Hørfrø
Havregryn
Blå birkes
Solsikkefrø
Sesamfrø

Sådan gør du:
Opløs gæren i lunken vand og tilsæt salt og honning. Derefter kommes melet i. Først special melet, og derefter almindelig hvedemel.
Dejen skal bare røres med en stiv grydeske og skal stadig være en smule fugtig så, den klistrer på en lille smule på fingrene.
Dejen stilles nu til hævning i køleskabet gerne 2-3 timer eller længere. Inden jeg sætter håndværkerne på en bageplade blander jeg alle kernerne i en dyb tallerken til drys udenpå håndværkerne. Inden jeg går i seng tager jeg en ske og tager en klump dej som jeg putter ned i tallerkenen med kerner og drysser kerner ovenpå , så dejen ikke klistrer på fingrene og derefter sætter jeg den på bagepladen.
Herefter sætter jeg bagepladen på køl og lader hæve natten over. Det er enmt og enkelt og om morgenen når jeg står op, tager jeg håndværkerne ud af køleskabet og stiller dem til hævning lunt, indtil ovnen bliver varm.

Skal bage ca. 20 min. Ved 210 grader.

Velbekomme og rigtig god weekend


Ingen kommentarer:

Send en kommentar